Tidlige skisser (illustrasjon)

Som jeg sa i et av de forrige innleggene har jeg laget en del småskisser, og her er de. Har prøvd å få til litt forskjellig, slik at jeg har en del å velge i. Jeg har prøvd å få fram de stikkordene jeg skrev, eller nøkkelord fra sangen, i hver skisse.

Beklager at det er litt vanskelig å se! Skissene er mest for min egen del, siden disse ikke skal vises til noen kunde.

Stikkord på det jeg har tegnet:

  • Cobwebs
  • En reddende hånd
  • Forlatt hus
  • Forskjellen på de to personene, og møtet mellom de
  • En lysende skikkelse som holder rundt en mørk skikkelse
  • Sirkulær komposisjon med forskjellige elementer fra sangen (sol, spindelvev, hengelås/nøkkel)
  • Overgangen hun gjennomgår
  • Hjerte med spindelvev i, og en åpen dør. På brystet til en person
  • Lysende  mann som kommer inn døren til et mørkt rom
  • Halve arket spindelvev, andre halvdel solen
  • Forlatt hus i fjellet, der en lys vind kommer inn den ene siden på huset og spindelvevet «blåser ut» på den andre siden.
  • Lys som skinner i mørket
  • Øye dekt med spindelvev, og to hender som tar det bort.
  • osv…

IMG_20131002_0001 IMG_20131002_0001 (2)

IMG_20131002_0002Jeg valgte skissen på det andre arket, øverst nr 2 (altså den med farge på). Jeg tenkte at den hadde mest potensiale til å bli noe spennende. men jeg må utvikle den ferdig på ark før jeg digitaliserer den, så dette er bare et startpunkt. Som det står i Slagkraft: For å strekke seg langt må man ha noe å strekke seg fra :)

Her er en litt tydeligere versjon: IMG_8456

Tanker om skissen:

Huset er veldig enkelt, som en silhuett (abandoned house). En dame står i hjørnet, men en kroppsholdning som viser at hun ønsker å beskytte seg selv og at hun er trist/har det vondt. Hun går nesten i ett med mørket i huset, som kommer ut av hjørnet og nesten sluker kjolen hennes (Secret corners of dark despair). Huset og planeten har spindelvev på alle kanter. Det at huset står på en ensom planet forsterker følelsen av ensomhet, og det er tydelig at det er mørkt og ensomt. Så kommer The Beloved Intruder. Han er en lysende mann (You violate the dark with light). Han kommer ikke igjennom døra, men han går rett igjennom veggen, viser at ingenting er en hindring. Han har en utstrakt hånd og skinner på kvinnen som står der.

IMG_8457

Her har jeg prøvd å male det på et a4-ark for å få litt følelsen av helheten. IMG_8459

Jeg fant ut at lyset må være varmere og mørket kaldere, for å få en skikkelig kontrast. Jeg begynte også å tenke på hvordan jeg kunne gjøre alt mer dynamisk og spennende, og få en mer uventet vinkling samtidig som det skal passe til sangen og musikken. Jeg måtte ta et valg: vil jeg prøve videre på en drømmende og dus stemning med glidende overganger, feather-effekter, lensflare og alt det jeg hadde sett for meg?

(Her er litt av det jeg så for meg: )

moodboard

Eller vil jeg ha litt mer geometriske former eller grafiske mønstre? Det er noe som gjør at fargepaletten blir mindre, og det blir mer kontrast. Det er uventet, men jeg tror det kan passe inn, så lenge jeg finner de riktige fargene.

IMG_8458

Og vil jeg at mannen skal være en mann? Da er han lik henne, og det er det folk venter når de hører sangen. Intruder’en er en mann, så klart. Og det er sannsynligvis Jesus, hvis man går litt dypere inn i teksten. Det betyr at det ikke bør være så «romantisk», iallefall. Det kan hindre budskapet. Jesus symboliseres av og til som en løve (løven av Juda). Fordelen med å framstille han slik her er at det gjør plakaten dypere, man fremhever at han er «bold» og «strong». Det blir ingen romantikk, og det er annerledes. Her er en ultraliten kollasj jeg laget med 2 mønstre jeg fant på nettet og gjorde om litt. Løven er et privat bilde.

moodboard 2

IMG_8460

Jeg tror det kommer til å fungere. Så nå har jeg et godt utgangspunkt til å gå videre med. Neste er å eksperimentere videre med skisser og tegninger! (Jeg kan røpe at jeg holder på med en spennende løve akkurat nå! :))

Legg igjen en kommentar